Wie wel eens aardappels aanschaft bij een ALDI-vestiging in Noord-Nederland, kan er van op aan dat die door de aardappelgroothandel Greydanus zijn geleverd en daarvoor zorgvuldig getoetst op kwaliteit. Het familiebedrijf uit Heerenveen, dat al in de jaren ’30 werd opgericht, is langzaam maar zeker uitgegroeid tot een speler van formaat op de Nederlandse aardappelmarkt en levert al zo’ 35 jaar aan ALDI. In die tijd is er binnen en buiten het bedrijf veel veranderd, maar met een belangrijke constante: de passie voor aardappels. ALDI sprak met directielid Klaas Greydanus – kleinzoon van oprichter Klaas Greydanus Sr. – en Hoofd Verkoop Dick Noteboom van het bedrijf, over de bijzondere en lange geschiedenis, duurzaamheid, de samenwerking met ALDI en wat de consument moet weten over de aardappel.
Als je nu kijkt naar het moderne Greydanus, is het moeilijk voorstelbaar dat het bedrijf al 80 jaar geleden is opgericht. Hoe is het bedrijf begonnen?
Klaas: ‘Mijn opa, Klaas Greydanus Sr., was een aardappeluitventer in Friesland, waar hij aardappelen aan de man bracht bij lokale groenteboeren en andere kleine verkopers. Al snel betrok hij een pakhuis in Leeuwarden, waar de aardappels destijds nog per boot naar toe werden gebracht – ook toen al vanuit heel Nederland. In feite is dat de oorsprong van de groothandel Greydanus, al opereerden we toen op een totaal andere schaal. Ik heb geen actieve herinneringen aan mijn opa, maar we zijn heel trots op deze geschiedenis van het bedrijf.’
Merk je vandaag de dag nog goed dat Greydanus een familiebedrijf is?
Klaas: ‘Jazeker. Ik ben onderdeel van de derde generatie die in het bedrijf werkzaam is, en heb nu samen met mijn broer Cor een functie in de directie. Zijn kinderen zijn inmiddels al in dienst bij ons bedrijf, en ook de kleinkinderen lopen hier al rond – al is dat voorlopig om te spelen. Het stokje wordt overgegeven van generatie op generatie. Dat geldt ook zeker voor de passie voor de aardappel, het mooie product waar we elke dag hard aan werken.
Welke rol speelt Greydanus voordat de aardappel in het winkelwagentje van de consument terechtkomt?
Dick: ‘Wij zijn er als aardappelgroothandel voor verantwoordelijk dat alleen de beste kwaliteit aardappel in de supermarkt terechtkomt. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat de aardappels worden schoongemaakt, dat alleen de besten worden geselecteerd en dat de aardappels in perfecte staat bij ALDI arriveren. Hoe je als groothandel met een aardappel omgaat is daarvoor cruciaal. Het gaat om een natuurproduct en je hebt ontzettend veel kennis nodig om een goed resultaat te krijgen. Dat zit hem in kleine dingen: een aardappel houdt bijvoorbeeld niet van temperatuurverschillen, niet van licht en ook niet van een ruwe behandeling door machines of mensen. Gelukkig weten we dat als geen ander bij Greydanus – hier wordt natuurlijk al 80 jaar met aardappels gewerkt.’
Duurzaamheid wordt, zeker in de voedingssector, een steeds belangrijker thema. Geldt dat ook voor jullie?
Klaas: ‘Duurzaamheid is voor steeds meer partijen een belangrijk thema geworden, maar voor ons is het dat al langer. De vorige locatie van Greydanus bevond zich bijvoorbeeld aan een dijk, waardoor er altijd wind stond. De windmolen die we daar hadden staan – al in het begin van de jaren ’90 – kon het hele bedrijf van energie voorzien. Door de groei van het bedrijf is zoiets nu moeilijker haalbaar, maar we investeren tot op de dag van vandaag in verduurzaming.
We hebben bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak en hebben verpakkingsmaterialen die allemaal recyclebaar zijn. Daarnaast hebben we onlangs flink geïnvesteerd in een nieuwe waterzuiveringsinstallatie. We hebben veel water nodig voor het wassen van de aardappels, maar dankzij de machine hebben we bijna geen nieuw leidingwater meer nodig. Alles wordt zorgvuldig gezuiverd en vervolgens hergebruikt. Dat soort zaken zijn niet alleen goed voor het milieu – het levert ook financieel wat op en je maakt je bedrijf toekomstbestendig.’
Hoe ziet de samenwerking met ALDI eruit, en hoe is die tot stand gekomen?
Klaas: ‘ALDI is al heel lang een belangrijke partner van het bedrijf. In de jaren tachtig zochten ze een leverancier voor het distributiecentrum in Drachten, van waar Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland moesten worden bevoorraad. Mijn vader hoorde dat, reed naar Drachten en vroeg of hij de aardappels mocht leveren. Dat kon, en sindsdien leveren wij de aardappelen bij ALDI – een fijne samenwerking die inmiddels al ruim 35 jaar duurt.’
Hoe komt duurzaamheid terug in de samenwerking met ALDI?
Klaas: ‘Er worden met ALDI zeker afspraken gemaakt over duurzaamheid, bijvoorbeeld in het kader van het onafhankelijke keurmerk On the way to PlanetProof. ALDI blaast nooit zo hoog van de toren, ook niet op het gebied van duurzaamheid, maar we merken aan dat soort afspraken dat ze eigenlijk best wel vooroplopen.’
Wat zou de ALDI-consument moeten weten over de aardappel?
Dick: ‘Dat de aardappel een ontzettend mooi product is, waar je bovendien ontzettend veel kanten mee uit kunt. Elke aardappel heeft een andere bereiding nodig, met elke aardappel kun je ook een ander gerecht maken. Ik kom zelf écht uit een aardappelgezin, waar we op zondag een speciale aardappel aten, bijvoorbeeld een Opperdoes. De allereerste Opperdoes van het jaar, dat vind ik nog altijd een waar feest. Die beleving, die wij van huis uit hebben meegekregen, geef ik de consument graag mee.’
Klaas: ‘Daar sluit ik me graag bij aan. Consumenten hebben misschien de neiging om de aardappel een beetje gewoontjes te vinden. Maar dat is ongelooflijk zonde, want de aardappel is een waanzinnig gaaf natuurproduct. Er zitten zoveel belangrijke voedingstoffen in, van verscheidene soorten vitaminen tot vezels.’
Waar zijn jullie het meest trots op?
Dick: ‘De liefde voor de aardappels die van generatie op generatie overgaat. Als de aardappels op het land klaar waren om geoogst te worden, dan gingen we vroeger al met de familie het land op om Pake te helpen de aardappels te rooien. De vader van Klaas en Cor zie je ook nog vaak in het bedrijf. Dan zie je gewoon een hele trotse man rondlopen. Dat straalt ook weer af op ons als personeel. Dat je na zoveel jaren nog steeds trots op je bedrijf bent – dat is een ontzettend gaaf gevoel. Daar mag je gewoon apetrots op zijn.’
In de gebruikte webbrowser is een opt-out-cookie geplaatst, die toekomstige gegevensverzameling en opslag door de Facebook-pixel op uw apparaat permanent voorkomt.
Niet meer verkrijgbaar
Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.
Herinnering actief!
Herinnering bevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time} uur.
Bevestiging van je e-mailadres