ALDI streeft ernaar om haar klanten een optimale en prettige winkelbeleving aan te bieden. Om dit te realiseren hanteert ALDI huisregels, wanneer u een filiaal betreedt, betekent dat, dat u akkoord gaat met onze huisregels.
Voor meer informatie over de gegevensverwerkingen van ALDI kunt u ons privacy reglement lezen.
Algemene huisregels
- Om de algemene orde en veiligheid van ALDI-medewerkers, bezoekers en klanten te waarborgen, wordt geacht dat u te allen tijde de aanwijzingen en instructies opvolgt van de daartoe aangestelde medewerkers. Indien u hier geen opvolging aan geeft, heeft ALDI het recht u de toegang tot het filiaal, dan wel het eigen terrein dat zich rondom het filiaal bevindt, te ontzeggen, dan wel u het filiaal of terrein eromheen uit te begeleiden.
- Om eventuele misverstanden te voorkomen hebben medewerkers te allen tijde het recht om medewerking te vragen voor nader onderzoek van uw eigendommen waaronder kleding en tassen. Hier stemt u als klant mee in wanneer u ons filiaal betreedt.
- ALDI kan via SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling) aangifte doen bij de politie in de volgende gevallen: bij winkeldiefstal; als medewerkers worden bedreigd en/of lastiggevallen; als vals geld wordt uitgegeven; als er sprake is van huisvredebreuk.
- ALDI kan via SODA iedere winkeldief een civielrechtelijke boete opleggen van thans € 181,- (of van een t.z.t. geldend bedrag) voor het oponthoud en de overlast. Tevens krijgt iedere winkeldief een winkelverbod van minimaal 6 maanden.
- Wanneer u de huisregels niet naleeft heeft ALDI het recht u een landelijk winkelverbod op te leggen van maximaal 12 maanden.
- Voor een optimale en prettige winkelbeleving dient u als klant hieraan bij te dragen door geen hinder of overlast te veroorzaken.
- Het maken van geluidsopnames, films, of foto’s is niet toegestaan.
- (Huis)dieren zijn niet toegestaan in het filiaal. Vanzelfsprekend vormen hulphonden hier een uitzondering op met geldig registratiebewijs.
- Indien er sprake is van groepsverband, zowel bij het binnenkomen als buiten het filiaal, hebben de medewerkers het recht om toegang tot dit filiaal te ontzeggen. Eveneens geldt dit voor personen die onder invloed zijn van alcohol, drugs of medicijnen en daardoor overlast veroorzaken in het filiaal of op het buitenterrein.
- Het is als klant niet toegestaan om zonder toestemming andere ruimtes dan de winkelvloer te betreden.
- Eten en drinken in het filiaal is niet toegestaan, tenzij ALDI hierin middels een proeverij in voorziet.
- Roken in het filiaal is niet toegestaan.
- Nog af te rekenen artikelen moeten altijd zichtbaar bij u gedragen worden in een winkelmandje of –wagen.
- Wij verkopen geen energiedrank aan klanten <14 jaar, geen alcohol, tabak en messen aan klanten <18 jaar.
- Alle personen vanaf de leeftijd van 14 jaar dienen zich te kunnen legitimeren.
- Voor het legitimeren maken we gebruik van een ID-scanner, hierbij wordt alleen de geboortedatum geverifieerd.
- Het controleren van het geld op echtheidskenmerken behoort tot een standaardprocedure van ALDI.
- Onze medewerkers hebben geen toegang tot de kluis en romen tijdig en regelmatig af.
- Het gebruik van winkelwagen of winkelmandje is verplicht.
ALDI Shop & Go uitzonderingen en extra huisregels
- Om eventuele misverstanden te voorkomen hebben medewerkers te allen tijde het recht om medewerking te vragen om na te gaan of u bent ingelogd en ingecheckt in de ALDI Shop & Go. Hier stemt u als klant mee in wanneer u ons filiaal betreedt.
- Vanuit de algemene huisregels zijn de nummers 13 en 19 niet van toepassing.
Deze huisregels kunnen te allen tijde worden aangevuld en/of gewijzigd door ALDI. De meest recente versie vindt u op deze webpagina. In gevallen waarin de huisregels niet worden nageleefd, beslist de medewerker wat hem/haar goeddunkt.
Camerabewaking in de filialen
Camerabewaking in het filiaal dient voor de veiligheid van u als klant en van onze medewerkers. De camerabewaking wordt ook gebruikt voor de opsporing van winkeldiefstallen en andere delicten. ALDI gaat hier met grote zorgvuldigheid mee om en neemt de wettelijke regelgeving met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens nauw in acht. Zie het privacy statement voor verdere toelichting.
ALDI maakt gebruik van cameratoezicht in onze filialen ter bescherming van klanten, medewerkers en eigendommen. Deze camera’s zijn duidelijk en zichtbaar geplaatst. Bij betreding van één van onze filialen wordt u op de aanwezigheid van cameratoezicht geattendeerd. ALDI heeft het gerechtvaardigd belang voor het verwerken van de persoonsgegevens die voortvloeien uit cameratoezicht. Daarnaast vindt ALDI het van groot belang dat de filialen veilig zijn voor klanten en medewerkers. Het camerasysteem met het bijbehorende proces is zodanig inricht dat dit zo min mogelijk impact heeft op de privacy van u als klant en onze medewerkers.
Hoe lang bewaart ALDI videobeelden?
ALDI bewaart videobeelden die geregistreerd worden met onze beveiligingscamera’s niet langer dan 120 uur (5 dagen). Alleen wanneer beelden bewaard moeten worden vanwege een lopend onderzoek of op grond van een wettelijke verplichting, kan ALDI de videobeelden langer bewaren.
Wat zijn uw rechten?
Als klant kunt u de volgende rechten uitvoeren ten behoeve van de Algemene Verordening Gegevensbescherming:
- Het recht om uw camerabeelden in te zien
- Het recht om uw camerabeelden te laten verwijderen
- Het recht om bezwaar te maken tegen het verwerken van uw camerabeelden
- Het recht op beperking van de verwerking van uw camerabeelden
U kunt dit uitvoeren middels het dataverzoek formulier.