Maatschappelijke betrokkenheid is één van de pijlers uit onze CR-Policy. Wij willen ons inzetten om een maatschappelijke bijdrage te leveren. Hierbij richten we ons voor een langere periode op geselecteerde thema’s en doelgroepen. Zo streven we ernaar om voedselverspilling te voorkomen en nemen wij ook maatregelen die bijdragen aan gezondheid in de samenleving.
Steun aan maatschappelijke initiatieven is een breed begrip dat op verschillende manieren ingevuld kan worden. Vanuit onze landelijke organisatie werken we daarom samen met een aantal partijen.
Frequent ontvangt ALDI in Nederland vragen van verenigingen, bedrijven, stichtingen, klanten en particulieren voor sponsoring van een evenement, activiteit, stichting of een ander initiatief. We kunnen helaas niet ieder initiatief ondersteunen en kiezen er daarom voor om enkel organisaties en initiatieven te ondersteunen die inhoudelijk aansluiten bij onderstaande thema’s:
De beslissing om initiatieven in de buurt te ondersteunen ligt bij onze regiokantoren.
Enkele voorbeelden van lokale acties:
Vanuit onze landelijke organisatie werken we momenteel samen met onderstaande partijen.
Ondanks onze maatregelen om voedselverspilling te voorkomen, kunnen we onze producten niet altijd volledig verkopen. Daardoor moeten we nog consumeerbare artikelen, die niet langer aan onze hoge kwaliteitseisen voldoen, uit onze schappen halen. Veel van deze producten worden gedoneerd aan Voedselbanken Nederland via samenwerkingen van onze regionale bedrijven met lokale voedselbanken. Het gaat met name om producten zoals vers vlees, vers fruit en verse groente. Circa 86% van onze filialen doneert aan de voedselbanken!
JOGG wil een maatschappij, waarin het uitgangspunt ‘gezond leven’ is. Een samenleving die niet alleen de verantwoordelijkheid legt bij het individu, maar collectief een gezonde manier van leven mogelijk maakt. Om dit te bereiken maakt JOGG de fysieke en sociale omgeving waarin de jeugd opgroeit gezonder. Daarom werkt zij samen met een groot aantal betrokken partners.
ALDI Nederland zet als bedrijfspartner van JOGG in op een gezonder en duurzamer assortiment in haar winkels en maakt met o.a. campagnes de verbinding naar een gezonder voedingspatroon in de thuissituatie. Aanvullend zet ALDI zich samen met JOGG in op projecten de specifieke leeftijdsgroepen 0-4 jaar en 12-18 jaar. Lees hieronder meer over een aantal van deze initiatieven.
In 2020 zijn we gestart met een pilot van dit programma op 26 kinderdagverblijven in Limburg met als doel de consumptie van groente te stimuleren onder jonge kinderen. Gedurende drie maanden namen circa 600 kinderen tussen twee en vier jaar deel in gemeenten Venlo, Venray en Weert. Het programma geeft opvoeders en pedagogisch medewerkers praktische handvaten om groente als tussendoortje te integreren en bevat praktische materialen om groente op een leuke en prikkelende manier onderdeel te laten zijn van de dag op het kinderdagverblijf. Hiermee doen kinderen op een speelse manier ervaring op met het dagelijks eten van groente, zoals komkommer, tomaat, wortel, paprika, radijs en bloemkool.
In 2023 is het programma verder uitgezet in Limburg, waar in 2023 ca. 2700 kinderen op Limburgse kinderdagverblijven hebben meegedaan. Daarmee hebben we in totaal al meer dan 3400 kinderen bereikt met het Groenteboxjes programma. Het programma wordt voortgezet in 2024 in gemeenten in heel Nederland. ALDI ondersteunt het programma financieel en biedt vouchers voor gratis groenten aan alle deelnemers aan.
Onderzoek door de Universiteit van Maastricht toont aan dat het dagelijks aanbieden van groente op het kinderdagverblijf in combinatie met een beloning voor het eten ervan, de groenteconsumptie significant verhoogt. Bekijk de factsheet met de onderzoeksresultaten hier.
De Food Boost Challenge is een initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes en Foodvalley NL, waarbij de Haagse Hogeschool een belangrijke bijdrage levert als onderzoekspartner. Samen met hogescholen, (v)mbo’s, universiteiten en partners uit het bedrijfsleven worden jongeren uitgedaagd om zelf met ideeën te komen om gezonder eten aantrekkelijker te maken. In vier fases – van onderzoek tot ideevorming en van conceptontwikkeling tot prototype – geven zij een boost aan een gezonder eetpatroon voor hun eigen leeftijdsgroep, specifiek om groente- en fruitconsumptie te verhogen. ALDI ondersteunt het initiatief financieel en is actief betrokken in coaching sessies met studenten.
De Alliantie Kinderarmoede is een netwerk van publieke en private partijen dat een einde wil maken aan kinderarmoede in Nederland. In Nederland leeft 1 op de 11 kinderen in armoede. Dat betekent dat zo’n 264.000 kinderen en jongeren kans hebben op hogere gezondheidsrisico’s en belemmering in hun (taal)ontwikkeling. De doelstelling van de Alliantie is om in 2030 kinderen niet meer de dupe te laten zijn van armoede en geen nieuwe gezinnen meer in armoede vervallen. ALDI Nederland is deelnemer van dit netwerk en ondersteunt op regionale basis een aantal ontbijtprojecten.
Gezond en lekker eten is bij ALDI betaalbaar en verrassend eenvoudig! Wij helpen jou om een gezonde keus te maken voor een betaalbare prijs.
Onze ambitie: in 2030 de helft minder voedselverspilling t.o.v. 2015. Minder verspillen = meer besparen.
Onze verpakkingsmissie: verminderen, hergebruiken en recyclen. Zo verpakken we onze producten steeds duurzamer en gebruiken we steeds minder verpakkingsmateriaal.
In de gebruikte webbrowser is een opt-out-cookie geplaatst, die toekomstige gegevensverzameling en opslag door de Facebook-pixel op uw apparaat permanent voorkomt.
Niet meer verkrijgbaar
Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.
Herinnering actief!
Herinnering bevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time} uur.
Bevestiging van je e-mailadres