Thuis bij het ontbijt, op het werk of ’s avonds op restaurant… Een koffie smaakt op elk moment van de dag! Wist je dat er op de koffieplantages in Afrika, Azië en Latijns-Amerika zo’n 25 miljoen koffieboeren werken? Wereldwijd zijn er zelfs 100 miljoen mensen betrokken bij de verwerking en handel van koffie.
Koffie is met andere woorden een van de belangrijkste handelswaren ter wereld. Daarom zetten we ons bij ALDI in om de werk- en leefomstandigheden van de boeren te verbeteren en de natuur rondom hen te beschermen.
Al onze eigen merk koffieproducten (zoals instant koffie, filter koffie, koffie capsules en pads) en producten die minimaal 10% koffie bevatten zijn duurzaam gecertificeerd.
We accepteren Fairtrade, Rainforest Alliance, of het EU Biolabel als duurzame certificeringen voor koffie.
Door Fairtrade, biologische, of Rainforest Alliance koffie in te kopen voor onze huismerken Markus, Barissimo en Moreno, ondersteunen we duurzame landbouw. Met deze certificeringen kunnen we de sociale, ecologische en economische omstandigheden in de koffieteelt voor onze producten verbeteren.
Sinds 2017 zijn we betrokken bij koffieteeltprojecten in Colombia. Al in de eerste fase van het project, van 2017 tot 2019, heeft ALDI 300.000 euro geïnvesteerd om het inkomen en de leefsituatie van kleine koffieboren en hun families te verbeteren en om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van de koffieteelt. Dit doen we samen met de Hanns R. Neumann Foundation en SKN Caribecafé. Over een periode van twee jaar werden in totaal 940 kleine boeren actief ondersteund met trainingen en workshops over duurzame teeltmethoden, verbeterde koffiebehandelingsprocessen en professioneel management en planning.
Met het project hebben we indirect meer dan 3500 familieleden bereikt, 35% van de deelnemers waren vrouwelijke koffieboeren en in 2019 werd de koffie uit het project voor het eerst verkocht door ALDI.
In de tweede fase van het project, van 2020 tot 2022, investeerden we nog eens 300.000 euro en bereikten we in totaal 1500 kleine koffieboeren en hun families. We werkten nauw samen met onze partner SKN Caribecafé om het inkomen en de leefsituatie te verbeteren. Ondanks uitdagingen door de COVID-19 pandemie, is het gelukt om ter plekke trainingen te geven. Online trainingen hielpen bij het verder verdiepen van de kennis. De volgende onderwerpen kwamen naar voren als belangrijkste behoeften van kleine boeren: efficiënter watergebruik, verbetering van het beheer van landbouwchemicaliën, verhoging van de productiviteit en het verhogen van de kwaliteit van koffiebonen.
In dit project hebben we bijzondere aandacht besteed aan gendergelijkheid. 22% van de deelnemers waren vrouwelijke koffieboeren, wat hoger is dan de gemiddelde deelname in vergelijkbare projecten in deze regio. Dit was bijvoorbeeld mogelijk doordat trainingen werden gehouden op tijdstippen die waren afgestemd op de vrouwelijke koffieboeren, zodat hun werk en gezinstaken niet met elkaar botsten. Daarnaast mochten kinderen mee komen naar de individuele trainingen.
Niet meer verkrijgbaar
Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.
Herinnering actief!
Herinnering bevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time} uur.
Bevestiging van je e-mailadres