24.10.2022 SINT KOOPT EERDER OM KOSTEN TE SPREIDEN EN GEEFT MINDER UIT
De inflatie is gestegen naar recordhoogte, welke invloed heeft dit op het vieren van Sinterklaas? Marktonderzoeker GfK en discounter ALDI vroegen Nederlanders naar het verwachte inkoopgedrag voor Pakjesavond en de aanloop daarnaartoe. Een kwart van de Nederlanders start dit jaar eerder1 met inkopen dan voorgaande jaren. De prijs is de belangrijkste reden om eerder cadeaus te kopen (64%). De consument profiteert op deze manier van aanbiedingen. Daarnaast noemen kopers de zekerheid om sinterklaasinkopen op tijd in huis te hebben (45%). Tevens spreiden consumenten graag de kosten omdat het bestedingspatroon lager is dan in 2021 (43%).
Sinterklaascadeaus
De meeste gezinnen (35%) besteden tussen 51 en 100 euro aan Sinterklaascadeaus2. Gemiddeld zet een kind 3 à 4 keer de schoen, waarbij er 2 of 3 keer een cadeautje in zit. 1 op de 5 ouders verwacht minder aan schoencadeaus uit te geven dan vorig jaar. 23% van de gezinnen overweegt de supermarkt voor het kopen van cadeautjes. In dit geval gaat het voornamelijk om schoencadeaus in de categorieën knutsel & hobbyspullen (49%), kinderboeken (40%) en spellen & puzzels (36%), en niet voor Pakjesavond of surprises.
Namens GfK zegt Christine de Boer: ‘In het algemeen zijn consumenten zich bewust van de huidige crisis. Door minder uit te geven, eerder in te kopen en op andere plekken, zoals de supermarkt, te kijken proberen zij hierop in te spelen. Dat zie je ook in dit onderzoek terugkomen.’
ALDI’s eerste speelgoedspecial
Om het ouders makkelijker te maken om cadeaus in te kopen voor hun kinderen, publiceert ALDI dit jaar voor het eerst een digitale speelgoedspecial. Hoogtepunten uit de special zijn het houten speeltoestel, de draadloze helikopter en de houten spellendoos met 9 spelmogelijkheden. Nienke van de Streek, Managing Director Marketing en Communicatie bij ALDI in Nederland: ‘Met de speelgoedspecial laten we zien dat je bij ALDI voor een betaalbare prijs de leukste Sinterklaascadeaus kunt shoppen.’
Bekijk hier de speelgoedspecial.
_______________________________________
1 Vier weken van tevoren of langer
2 Gemeten per gezin
Bekijk hier de grafische weergaven van het onderzoek.
Niet meer verkrijgbaar
Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.
Herinnering actief!
Herinnering bevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time} uur.
Bevestiging van je e-mailadres