Bij ALDI kun je heel goed terecht voor een vegetarische of plantaardige maaltijd. Zo hebben we verschillende vlees- en zuivelvervangers en andere vegetarische en vegan alternatieven in ons assortiment. Deze promoten wij gedurende het jaar in onze wekelijkse folder en op onze website en social media plaatsen we vele vega(n) recepten.
Eiwitten zijn een belangrijke voedingsstof én bouwstof. Zowel dieren als planten kunnen bronnen van eiwit zijn in onze voeding. Vlees en zuivel bevatten bijvoorbeeld dierlijke eiwitten, noten en peulvruchten bevatten plantaardige eiwitten.
Nederlanders kiezen steeds vaker voor een vegetarisch of plantaardig alternatief voor vlees en zuivel. Dat is beter voor klimaat, mens én dier. De productie van dierlijke eiwitten zorgt voor een aanzienlijk hogere klimaatbelasting dan de productie van plantaardige eiwitten. Dat komt omdat er veel land, water en voer voor nodig is. Alleen de productie van vlees is al goed voor 40% van de klimaatbelasting van het voedsel van de gemiddelde Nederlander. Ook adviseert het Voedingscentrum om vlees vaker af te wisselen met alternatieven zoals peulvruchten, noten of vleesvervangers.
Eiwitten kunnen we ook heel goed binnenkrijgen door meer plantaardig te eten. Daarom heeft de Nederlandse overheid een verdeling van 50% plantaardig en 50% dierlijk in 2030 als doel gesteld. Dit houdt in dat uiterlijk in 2030 de gemiddelde Nederlander minstens 50 procent van de eiwitconsumptie haalt uit plantaardige eiwitbronnen en maximaal 50 procent uit dierlijke bronnen. In 2022 was deze verdeling, volgens onderzoek van het RIVM, nog 42% plantaardig en 58% dierlijk.
Als ALDI ondersteunen we de eiwittransitie en streven we naar een verhouding van 50% plantaardige en 50% dierlijke eiwitten in verkoopvolume in 2025. Ons uiteindelijke doel is een verdeling van 60% plantaardig en 40% dierlijk eiwit in 2030. Tegelijkertijd houden we de totale hoeveelheid verkochte eiwitten minimaal gelijk.
Sinds 2022 monitoren we onze verkoop van plantaardige en dierlijke eiwitten en rapporteren we hierover. Zo kunnen we onze bijdrage aan de eiwittransitie volgen en waar nodig bijsturen.
Het monitoren en rapporteren doen we op basis van de Eiweet-methodiek, ontwikkeld door Green Protein Alliance (GPA) en ProVeg. De meting over 2023 laat zien dat de huidige verdeling plantaardige / dierlijke eiwitten in onze verkoop is 37%/63%*, net zoals in 2022. Wij rapporteren jaarlijks over de verhouding plantaardig / dierlijk eiwit en zijn betrokken bij de doorontwikkeling van de Eiweet-methodiek. De Eiweet-methodiek wordt ondersteund door het Ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit.
*Deze Eiweet-meting is uitgevoerd op productniveau, voor vast en actie-assortiment en voor zowel huismerk als A-merk producten. Hierdoor geeft deze uitkomst inzicht in de verhouding van alle verkochte artikelen bij ALDI in 2023. We zijn zoveel mogelijk uitgegaan van daadwerkelijke eiwitpercentages in onze producten. Wanneer informatie verouderd of niet beschikbaar was is gebruik gemaakt van de eiwitpercentages uit het Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO). De data over 2023 is door GPA en ProVeg gevalideerd.
In ons assortiment vind je verschillende vlees- en zuivelvervangers en veel andere plantaardige producten zoals noten, peulvruchten en granen. Steeds meer van deze producten herken je bij ALDI aan het V-label vegetarisch of vegan.
In maart 2024 introduceerde ALDI Nederland het huismerk My Vay. My Vay is het huismerk voor vlees- en zuivelvervangers. Met de lancering van My Vay worden deze producten nog duidelijker herkenbaar gemaakt, wat onze klanten helpt om de keuze voor plantaardig te maken. Op dit moment vind je onder My Vay onder andere haver-, amandel- en sojadrinks en alternatieven voor yoghurt. We zullen het My Vay assortiment de komende tijd geleidelijk verder uitbreiden met steeds meer vlees-, zuivel- en kaasvervangers. Zo hebben we onlangs plantaardige roomkaas toegevoegd en zal My Vay in het najaar van 2024 worden uitgebreid met verbeterde vleesvervangers. Deze vleesvervangers zijn dan verlaagd in zout en het grootste deel valt in de Schijf van Vijf.
In onze folder is elke week tenminste één vegetarische vleesvervanger voor de avondmaaltijd, zoals tofu, tempeh of nuggets, te vinden op dezelfde pagina als de vleesaanbieding(en). We vullen dit regelmatig aan met een extra plantaardige vleesvervanger. Daarnaast zijn vleesvervangers bij ALDI altijd scherp geprijsd en zijn alle vleesvervangers goedkoper of net zo goedkoop als de dierlijke tegenhanger. Ook voor je basisboodschappen zuivel, koop je bij ALDI plantaardige alternatieven die gelijk geprijsd of goedkoper zijn dan het dierlijke product.
Naast vlees- en zuivelvervangers zijn onder andere noten, granen en peulvruchten belangrijke productgroepen voor de eiwittransitie. Deze producten hebben een hoog plantaardig eiwitgehalte en consumenten staan er in grote mate voor open om deze producten te gebruiken. Hierdoor kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren aan de transitie naar meer plantaardig. De komende tijd breidt ALDI daarom ook het notenassortiment verder uit. Een voorbeeld hiervan is het toevoegen van een tiental notencups. Daarnaast hebben de al bestaande notenartikelen onder het merk ‘Trader Joe’s’ een nieuw jasje gekregen. Met recepten inspireren we onze klant om deze producten te gebruiken tijdens het koken.
Bovenstaande voorbeelden laten zien hoe we het plantaardige assortiment uitbreiden en hoe klanten worden geïnspireerd richting meer plantaardig. ALDI kijkt verder ook naar aanpassingen in het aanbod dierlijke eiwitten. Als het gaat om dierlijke eiwitten verminderen, is portiegrootte aanpassen een van de mogelijke maatregelen. Iets kleinere porties helpen de vleesconsumptie te matigen en zo op een minder dierlijk en gezonder voedingspatroon uit te komen. Bij ALDI is in het afgelopen jaar het gewicht in de verpakking van een aantal verse kipartikelen verlaagd. Een voorbeeld hiervan zijn de kipfilethaasjes, waarvan het gewicht met 50 gram is verlaagd van 350 gram naar 300 gram. In totaal is op drie artikelen 350 gram verlaging gerealiseerd.
ALDI is partner van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel en steunt deze jaarlijkse campagne voor plantaardig eten. In de Week Zonder Vlees & Zuivel wordt iedereen opgeroepen de uitdaging aan te gaan om een week lang geen vlees, vis en zuivel te eten. Daarom vind je in de ALDI folder van week 10 in maart geen vlees, vis en zuivelproducten. Het doel van het initiatief is om Nederlanders bewust te maken van de positieve impact van minder vlees en zuivel eten. Met de campagne laten we zien dat vegetarisch en plantaardig eten heel gemakkelijk én lekker kan zijn.
Voor de lekkerste vegetarische gerechten en onze actuele vega(n) producten, kijk hieronder op de receptenpagina en onze assortimentspagina’s. Nog meer weten over plantaardig eten? Hier vind je nog meer inspiratie. Plantaardig? Natuurlijk wel: dat is niet alleen goed voor mens, dier en milieu, maar bij ALDI ook goed voor je portemonnee!
Ontdek onze heerlijke vegan recepten voor elke gelegenheid! Snelle of uitgebreide maaltijden en alles 100% plantaardig!
Ontdek een wereld van smaak zonder vlees! Laat je inspireren door onze makkelijke en heerlijke vegetarische recepten.
Niet meer verkrijgbaar
Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.
Herinnering actief!
Herinnering bevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time} uur.
Bevestiging van je e-mailadres